مجله اینترنتی تفریحی

این وبلاگ مربوط به تفریح می باشد

مجله اینترنتی تفریحی

این وبلاگ مربوط به تفریح می باشد

طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

آیا آشکارسازهای دود (Smoke Detector) نیازمند تعویض دوره‌ای هستند

اسحاق رئوفی | يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۱ ب.ظ

به نظر شما چگونه می‌شود از یک آتش‌سوزی بزرگ و گسترده خودداری کرده و بروز خسارات مالی و حتی جانی را به حداقل ممکن رساند؟ بدون شک سیستم‌های اعلام و اطفا حریق در این زمینه نقش بسیار پررنگی را به خود اختصاص داده‌اند (به‌خصوص در مراکز و سازمان‌های بزرگ که مهار آتش به‌صورت دستی و یا حتی توسط آتش‌نشانی به خسارات بعضاً جبران‌ناپذیری منتهی می‌شود). سیستم‌های اعلام حریق از اجرای مختلفی تشکیل شده‌اند که پرداختن به تمامی آن‌ها از حوصله تنها یک مقاله خارج است، اما از جمله اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به آشکارسازهای دود یا به عبارتی دیگر اسموک دتکتورها (Smoke Detector) اشاره کرد.

دستگاه‌های نامبرده همان‌طور که از عنوان آن‌ها پیدا است از سنسورها و حسگرهای ویژه‌ای در درون خود بهره برده و هنگام تشخیص دود، مطابق با برنامه‌نویسی و سیم‌کشی رفتارهای گوناگونی همچون فعال‌سازی سیستم اطفا حریق و پاشش آب، هشدارهای دیداری و شنیداری و ... را از خود بروز می‌دهند. دستگاه‌های آشکارساز دود اگرچه اهمیت بسیار بالایی را در تشکیل یک سیستم اعلام و اطفا حریق و عملکرد صحیح و بی‌عیب و نقص آن به خود اختصاص داده‌اند، اما نگهداری آن‌ها نیازمند اطلاعات پایه‌ای می‌باشد که در صورت عدم دقت می‌توان به تشکیل نقص بزرگی در سیستم منتهی شود.

آیا آشکارسازهای دود (Smoke Detector) نیازمند تعویض دوره‌ای هستند؟

 به عنوان مثال اغلب دستگاه‌های آشکارساز دود برای سهولت در قابلیت حمل و امکان و نصب در موقعیت‌های گوناگون از باتری به عنوان منبع تأمین توان خود بهره می‌جویند. همان‌طور که می‌دانیم، انرژی ذخیره‌سازی شده در باتری پس از گذشت مدت زمانی به اتمام رسیده و نیاز به تعویض و یا شارژ را به امری ضروری تبدیل می‌کند، بنابراین تعویض دوره‌ای باتری آشکارسازهای دود و غافل نشدن از این موضوع امری حیاتی محسوب می‌شود، اما دستگاه‌های فوق از مؤلفه‌های دیگری نیز برخوردار می‌باشند که دقت کاربر را طلب می‌نمایند!

اجزای داخلی دستگاه‌های آشکارساز، به‌خصوص سنسورهای تشخیص دود با گذشت زمان و افزایش طول عمر دچار تخریب شده و به کاهش دقت و یا از کار افتادن کامل آن‌ها منتهی می‌شود. برخی از محصولات بر روی بدنه خود از کلیدی برای تست عملکرد برخوردار می‌باشند که با فشردن آن دستگاه به کار افتاده و در صورت وجود مشکل به کاربر اطلاع‌رسانی می‌کند، اما این کلید نیز به تنها برای بررسی صحت عملکرد دستگاه کافی نبوده و پیشنهاد می‌شود تا با شبیه‌سازی سناریوها و شرایط جهان حقیقی به آزمایش کارایی آشکارسازها پرداخته شود. برای این منظور می‌توان از یک فندک و یا چوب کبریت کمک گرفته و با روشن نمودن آن در فاصله مناسب از آشکارساز (به‌گونه‌ای که دود حاصل از شعله به دستگاه برسد) بررسی کنید که آیا دستگاه به کار افتاده و رفتار مناسب را از خود بروز می‌دهد یا خیر. در صورتی که دستگاه از تشخیص دود عاجز مانده و یا با تأخیر بسیار زیادی این عمل را به انجام رساند، احتمالاً زمان تعویض آن فرا رسیده است.

آیا آشکارسازهای دود (Smoke Detector) نیازمند تعویض دوره‌ای هستند؟

آشکارسازهای دود یا به عبارتی دیگر اسموک دتکتورها نیز با توجه به قطعات داخلی و کیفیت ساخت خود از تاریخ انقضاء محدودی برخوردار بوده و پس از اتمام طول عمر رفتارهای ناپایداری را از خود بروز می‌دهند. این مهم شاید در حالت عادی غیرقابل نمایش باشد، اما هنگامی که حادثه اتفاق افتاده و آتش‌سوزی در محل رخ دهد، دستگاه به دلیل اتمام عمر خود ممکن است نتواند به موقع به تشخیص دود بپردازد. اغلب آشکارسازها از 10 سال طول عمر برخوردار بوده و پس از اتمام این بازه از جانب کمپانی سازنده اکیداً توصیه به تعویض شده‌اند، اما همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، رقم فوق با توجه به کیفیت ساخت ممکن است متفاوت بوده و بیشتر یا کمتر باشد. برای آگاهی از این موضوع کافی است تا دستگاه آشکارساز دود را از دیوار و یا سقف برای مدت زمانی کوتاهی جدا کرده و سپس برچسب توضیحات (در قسمت پشتی و یا کناری) آن را مطالعه نمایید. تاریخ درج شده در این برگه نمایانگر زمان تولید محصول بوده و در صورتی که 10 سال از آن گذشته است، پیشنهاد می‌شود تا جهت جلوگیری از بروز مشکلات نسبت به تعویض دستگاه اقدام کنید. تاریخ تولید در مورد برخی از آشکارسازها ممکن است در دفترچه توضیحات آن‌ها درج شده باشد. در انتها باید خاطر نشان کرد که برخی از دتکتورهای گران قیمت ممکن است نیازمند تعویض کامل نبوده و با سرویس دوره‌ای (و یا تعویض برخی از قطعات داخلی همچون حسگر تشخیص) دو مرتبه مانند روز اول خود به فعالیت بپردازند.

 

https://sakhtafzar.com/1398/09/%d8%aa%d8%b9%d9%88%db%8c%d8%b6-%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%b4%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%88%d8%af/

  • اسحاق رئوفی

تهویه فضای درونی کیس‌های کامپیوتری از اهمیت بسیار بسیار فراوانی در افزایش طول عمر و عملکرد سیستم برخوردار بوده و توجه به آن باید در اولویت‌های موجود هنگام سرهم‌بندی و خرید قطعات گذاشته شود. تمامی سخت‌افزارهای تشکیل‌دهنده پیکره رایانه از جمله مادربرد، کارت گرافیک، پردازنده، دیسک سخت، حافظه اصلی (رم)، درایو نوری و ... هنگام فعالیت خود در نتیجه عبور جریان الکتریکی حرارت تولید می‌کنند. مجموع گرمای تولیدی توسط قطعات در افزایش حرارت کلی درون کیس تاثیرگذار واقع شده و لذا دفع صحیح و مؤثر این گرما باید به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران رایانه‌های شخصی مطرح باشد. تراشه‌ها و قطعات مهم و اساسی کامپیوتری همچون پردازنده و کارت گرافیک به دلیل اهمیت فراوان از سیستم کولینگ مخصوص به خود بهره برده و فرآیند خنک‌سازی را به‌صورت اختصاصی به انجام می‌رساند، اما اگر هوای فضای درونی کیس داغ باشد، مکش هوای داغ توسط فن‌های خنک‌کننده پردازنده و کارت گرافیک در افزایش بیشتر حرارت و آسیب به آنها تاثیرگذار می‌باشد. لازم به ذکر نیست که دیگر قطعات بدون سیستم خنک‌کننده همچون هارد دیسک و ... نیز وابسته و متکی به تهویه فضای درونی کیس بوده و باید تمهیدات بیشتری را از جانب کاربران دریافت نمایند.

همانطور که می‌دانیم، تهویه مطبوع فضای درونی کیس توسط فن‌های خنک‌کننده برقرار می‌شود، اما موقعیت قرارگیری فن‌ها و همچنین قدرت آنها در افزایش و یا کاهش راندمان خنک‌سازی و ایجاد فشار مثبت، منفی و یا خنثی هوا درون کیس تاثیرگذار می‌باشد، اما آیا فشار ایجاد شده از اهمیت برخوردار بوده و باید توجه ویژه‌ای به آن شود؟ رابطه بین فشار و میزان انباشتگی گرد و غبار در فضای درونی کیس چیست؟

فشار مثبت، منفی و خنثی و رابطه آن‌ها با میزان انباشتگی گرد و غبار در درون کیس

فن‌های خنک‌کننده با چرخش خود ضمن مکش هوا، گرد و غبار موجود را نیز به درون کیس منتقل کرده و لذا نظافت دوره‌ای فضای درونی جهت تمیزی بیشتر و جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون کاهش سرعت چرخش و یا گیر کردن فن‌ها، افزایش حرارت، سوختن قطعات و ... از اهمیت برخوردار می‌باشد، اما آیا می‌توان با توجه به فشار هوای درون کیس، میزان انباشتگی گرد و غبار را کاهش داد؟ در پاسخ باید گفت که بله، اما بهتر است تا پیش از پرداختن به مبحث اصلی موضوع کمی بیشتر با فشارهای هوای مثبت، منفی و خنثی در فضای درونی کیس‌های کامپیوتری آشنا شویم.

فشار مثبت

فشار مثبت به حالتی گفته می‌شود که میزان هوای ورودی به درون چهارچوب کیس در مقایسه با میزان هوای خروجی آن بیشتر باشد. ایجاد فشار مثبت می‌تواند بوسیله استفاده از تعداد فن‌های ورودی بیشتر و یا فن‌های دارای قدرت بالاتر انجام پذیرد. در این حالت هوا به‌صورت مستقیم توسط فن‌ها به درون کیس مکیده شده و میزان هوای ورودی از طریق درزها، لبه‌ها و حفره‌ها به حداقل ممکن کاهش پیدا می‌کند که این موضوع می‌تواند به انباشتگی کمتر گرد و غبار در فضای درونی کیس و یا به تاخیر افتادن بازه زمانی انباشتگی منتهی شود. البته نباید فراموش کرد که این موضوع فقط زمانی اجرایی است که چهارچوب کیس مورد استفاده در قسمت فن‌های ورودی خود از فیلترهای سلولزی ضد گرد و غبار برخوردار باشد. در این حالت گرد و غبار مکشی توسط فیلتر جذب شده و فقط هوای پاکیزه به درون کیس ورود پیدا می‌کند. در صورت عدم برخورداری از فیلتر، گرد و غبار به دلیل فشار مثبت بسیار بیشتر شده و فضای درونی کیس در کمتر از چند روز انباشته از گرد و خاک گشته و مدت زمان فراوانی را جهت نظافت از شخص تلف می‌کند.

فشار مثبت، منفی و خنثی و رابطه آن‌ها با میزان انباشتگی گرد و غبار در درون کیس

البته شایان ذکر است که فیلترهای ضد گرد و غبار به دلیل طراحی در برابر هوای ورودی مقداری مقاومت از خود نشان می‌دهند که این موضوع می‌تواند به عنوان یک نکته منفی مطرح باشد، اما مزیت‌های آنها در مقایسه با معایب بسیار بیشتر بوده و پیشنهاد می‌شود تا کیسی که قصد تهیه و خرید آن را دارید حتماً در قسمت ورودی و خروجی‌های هوای خود از فیلترهای گرد و غبار برخوردار باشد.

فشار مثبت، منفی و خنثی و رابطه آن‌ها با میزان انباشتگی گرد و غبار در درون کیس

فشار منفی

فشار منفی درست در نقطه مقابل فشار مثبت قرار داشته و زمانی که میزان هوای خروجی از کیس در مقایسه با هوای ورودی آن بیشتر باشد، از اصطلاح فشار منفی استفاده می‌شود. در این حالت بر طبق بررسی‌های تجربی انجام پذیرفته، میزان فشردگی گرد و غبار در فضای درونی کیس بیشتر می‌باشد، هوای خروجی فراتر که در نتیجه استفاده از تعداد فن‌های خنک‌کننده بیشتر (و یا به کارگیری فن‌های قدرتمندتر و دارای سرعت چرخش فراتر) شکل می‌گیرد منجر به مکش بیشتر گرد و غبار محیطی از طریق حفره‌ها و لبه‌های کیس به درون آن می‌شود. از آنجایی که درزهای کیس فاقد فیلترهای سلولزی است، لذا میزان انباشتگی گرد و غبار نسبت به حالت قبل بیشتر می‌باشد.

فشار مثبت، منفی و خنثی و رابطه آن‌ها با میزان انباشتگی گرد و غبار در درون کیس

فشار منفی علاوه بر عیب خود، از ایجاد جریان‌های هوای گردباد گونه و تشکیل نقاط مرده (نقاط فاقد جریان هوا) در فضای درونی کیس جلوگیری به عمل می‌آورد که این موضوع به عنوان یک مزیت مطرح بوده و راندمان بیشتر خنک‌سازی و کاهش حرارت درونی را به دنبال دارد. البته این موضوع با توجه به شرایط آب و هوایی مختلف متفاوت بوده و در مورد تمامی موقعیت‌های گوناگون صدق نمی‌کند.

فشار خنثی

فشار خنثی به تساوی هوای ورودی و خروجی از کیس اطلاق شده و بر طبق گفته برخی بهترین پیکربندی موجود محسوب می‌شود. البته نباید فراموش کرد که ایجاد فشار خنثی در فضای درونی کیس تقریباً غیرممکن می‌باشد (حتی در صورت استفاده از فن‌های هم قدرت)، زیرا سیستم کولینگ و فن‌های خنک‌کننده پردازنده و کارت گرافیک با چرخش خود در بر هم خوردن تعادل هوا تاثیرگذار بوده و حتی اگر هیچ‌گونه فن خنک‌کننده‌ای نیز بر روی کیس قرار نگیرد، باز هم سیستم‌های کولینگ دو قطعه نامبرده نوعی فشار منفی را درون کیس ایجاد می‌کنند (هرچند به مقدار اندک). در انتها باید خاطر نشان کرد که اگرچه در این نوشته از اصطلاحات فشار مثبت، منفی و خنثی برای بیان موضوع استفاده شده است، اما هوای درون کیس در حقیقت تحت فشار نمی‌باشد.

جهت آشنایی بیشتر با پیکربندی مناسب سیستم تهویه کیس‌های کامپیوتری و مشخصه‌های تاثیرگذار در تهیه و خرید فن‌های رایانه‌ای به نوشته‌های زیر مراجعه نمایید:

"آشنایی با خواص فن و نحوه انتخاب واحد مناسب با توجه به شرایط مناسب"

"چگونه دمای فضای داخلی کیس و قطعات را کاهش دهیم؟"

 

https://sakhtafzar.com/1398/09/%d9%81%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%88-%d9%85%d9%86%d9%81%db%8c-%d9%88-%d8%ae%d9%86%d8%ab%db%8c-%d9%88-%da%af%d8%b1%d8%af-%d9%88-%d8%ba%d8%a8%d8%a7%d8%b1/

  • اسحاق رئوفی

توضیح مختصری در مورد پرتقال

اسحاق رئوفی | چهارشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۳ ب.ظ
توضیح مختصری در مورد پرتقال

مرکبات را می توان بر اساس ویژگی های ظاهری میوه به چهار گروه پرتقال ها، نارنگی ها، گریپ فروت ها (و پوملوها) و بالاخره انواع ترش تقسیم کرد.

در این طبقه بندی پرتقال ها که به احتمال زیاد از شمال شرقی هند و بخش های مرکزی چین منشأ گرفته اند دارای بیشترین میزان تولید در بین انواع مرکبات بوده و خود بر اساس ویژگی های ظاهری و ترکیبات شیمیایی داخلی به چهار گروه معمولی (گرد)، نافدار، خونی (رنگدانه دار) و بالاخره بی اسید تقسیم می شوند.

پرتقال های گرد مهم ترین گروه از نظر سطح زیر کشت در جهان بوده و انواع ناف دار در رتبه دوم قرار دارند.

دامنه پراکنش ارقام خونی نسبتا محدود و عمدتا به نواحی مدیترانه ای منحصر می گردد.

پرتقال های بی اسید نیز فاقد ارزش تجارتی هستند و معمولا در باغ های خانوادگی کشت می شوند.

در دسته بندی ارقام مختلف پرتقال علاوه بر ویژگی های عمومی مانند درشتی، شکل، رنگ، وضعیت دو انتهای میوه، طعم و خصوصیات کلی بذرها، به برخی صفات دیگر مرتبط با آناتومی میوه های پرتقالی (هیسپریدیوم)، درجه پارتنوکارپی و وضعیت چند جنینی نیز اشاره می گردد.

از صفات مربوط به آناتومی میوه می توان به وضعیت برون بر، میانبر و وضعیت پره ها، آبدانکها، محور مر کزی میوه و ساختارهایی مانند ناف و هاله حلقوی رأس میوه اشاره می شود.

علاوه بر این صفات بی بذری و تک جنین بودن بذرها از اهمیت ویژه ای در این میان برخوردارند.

ذیلا مهم ترین صفات باغبانی ارقام مختلف پرتقال موجود در کشور که بر اساس حروف الفبایی مرتب شده اند مورد بررسی قرار گرفته اند.

 

منبع 

  • اسحاق رئوفی

آتش‌سوزی رکوردشکن جنگل‌های آمازون کماکان ادامه دارد

اسحاق رئوفی | شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۹ ب.ظ
آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون
 

جنگل‌های آمازون کماکان در آتش می‌سوزند. خبری ناگوار که مدتی است هر روز تکرار می‌شود. ماهواره‌های ناسا و فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال دنبال کردن و بررسی این آتش‌سوزی گسترده از فضا هستند و اخبار خوبی از این منابع به گوش نمی‌رسد.

داده‌های ابزار MODIS ماهواره Aqua ناسا نشان می‌دهد آتش‌سوزی اخیر جنگل‌های آمازون در زمان مشابه از سال ۲۰۱۰ تا کنون بی‌سابقه بوده است. سنسور MODIS از سال ۲۰۰۳ تغییرات دمایی غیرمتعارف در کره زمین را ثبت می‌کند.

بخش‌هایی از جنگل‌های آمازون در هر هفت ایالاتی که میزبان این جنگل‌ها هستند در حال سوختن هستند. جنگل‌های آمازون بیست درصد اکسیژن جهان را تامین می‌کنند و متاسفانه در هفته‌های اخیر طعمه آتش شده‌اند.

به نظر می‌رسد گروهی از مردم برزیل برای آزاد کردن زمین‌ها برای کشاورزی بخش‌هایی از جنگل را آتش زده‌اند که در نهایت موجب این آتش‌سوزی گسترده شده است. اتفاقی که با توجه به سیاست‌های ضد محیط زیستی رییس جمهور جدید این کشور چندان دور از ذهن نیست.

آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون باعث ورود مقداری زیادی کربن مونوکسید به جو نیز شده است. این آلاینده تا حدود یک ماه در جو باقی می‌ماند و در حال حاضر در ارتفاع حدود ۵۵۰۰ متری در حال حرکت به سمت سائو پائولو است.

دود حاصل از آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون از فضا به راحتی قابل مشاهده است. Luca Parmitano، فضانورد سازمان فضایی اروپا، امروز تصاویری را منتشر کرد که ابر عظیم دود را بر فراز جنگل‌های آمازون نشان می‌داد.

آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون

تصویر فضانورد حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی از دود حاصل از آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون.
Credit: Luca Parmitano/Twitter

سران گروه هفت در نشست روز گذشته خود درباره آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون نیز بحث کردند و مبلغ ۲۲ میلیون دلار را برای مقابله با این آتش‌سوزی گسترده اختصاص دادند.

در شرایط فعلی زمین و در زمانی که پدیده گرمایش جهانی سیاره‌ی ما را تهدید می‌کند چنین اتفاقات ناگواری منجر به پیچیده‌تر شدن شرایط می‌شود.

عکس کاور: آتش‌سوزی‌های ثبت شده در جنگل‌های آمازون از دید ماهواره‌ی ناسا در یک بازه یک هفته‌ای.

 

https://www.digikala.com/mag/%d8%a2%d8%aa%d8%b4-%d8%b3%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%b1%da%a9%d9%88%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%a9%d9%86-%d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%85%d8%a7%d8%b2%d9%88%d9%86/

  • اسحاق رئوفی

دونالد ترامپ از تولید خودروهای پاک ناراحت است!

اسحاق رئوفی | شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۸ ب.ظ
ترامپ
 

بر اساس گزارش جدیدی از نیویورک تایمز، دونالد ترامپ از توافق صورت گرفته بین چهار شرکت فورد، فولکس واگن، بی‌ام‌دبلیو و هوندا با ایالت کالیفرنیا برای کاهش میزان آلایندگی خودروهای جدید این شرکت‌ها، به شدت عصبانی است. اما علت عصبانیت رئیس جمهور آمریکا از این توافق چیست؟

دولت ترامپ همواره تلاش داشته تا استانداردهای سطح بالایی را که در دوران باراک اوباما توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده وضع شده است، تغییر دهد و از اجرای آن‌ها جلوگیری کند. توافق مورد بحث نیز مستقیما با تلاش‌های ترامپ و کابینه‌اش در تضاد است و خطری برای اقدامات آن‌ها محسوب می‌شود.

در این گزارش اشاره شده است که ترامپ حتی چهار شرکت جنرال موتورز، فیات، کرایسلر و تویوتا را به کاخ سفید فراخوانده تا با اعمال فشار، آن‌ها را با خود همراه و از پیوستن این شرکت‌ها به توافق مورد بحث جلوگیری کند. همچنین نیویورک تایمز اعلام کرده است که مرسدس بنز به عنوان پنجمین عضو، به زودی به توافق با ایالت کالیفرنیا می‌پیوندد. توافق میان این ایالت و خودروسازان بزرگ، به قانون مصوب آژانس حفاظت از محیط زیست در دولت اوباما شباهت زیادی دارد.

در این توافق، خودروسازان متعهد می‌شوند تا میزان آلایندگی کلی خودروهای خود را تا مدل‌های سال ۲۰۲۶ کاهش دهند که از سوی دیگر، منجر به کاهش مصرف سوخت این اتومبیل‌ها نیز خواهد شد. با توجه به اینکه سایر ایالت‌ها نیز برای تصویب قوانین مرتبط با آب و هوا از کالیفرنیا پیروی می‌کنند، توافق میان این ایالت و خودروسازان می‌تواند طرح دولت ترامپ برای تصویب قانون فدرال با استانداردهای پایین‌تر را با شکست مواجه کند.

در روز چهارشنبه، دونالد ترامپ در توییتی گفت که به دلیل ضعف مدیران فعلی خودروسازی‌‌ها در پذیرش توافق با کالیفرنیا، هنری فورد (موسس کمپانی فورد) در گور به‌ خود می‌لرزد. در مقابل شرکت فورد نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد:

مفتخریم به رهبری راهی برای انجام اقدامات صحیح برای محیط زیست که در عین حال از قدرت خرید مشتری و سلامت کوتاه مدت و بلند مدت صنعت پشتیبانی می‌کند.

اما توییت‌های ترامپ درباره این موضوع پایان ندارد و او در توییتی دیگر عنوان کرد:

زمانی که راه جایگزین دولت در دسترس نباشد، کالیفرنیا آن‌ها (خودروسازان) را به سوی نابودی کسب و کار می‌کشاند. تنها دلیلی که کالیفرنیا اکنون با آن‌ها است، این است که دولت فدرال یک جایگزین بسیار بهتر ارائه می‌کند که برای مشتری خیلی بهتر است!

خودروسازان پیش از آغاز به کار ترامپ و پس از آن با ترامپ رایزنی می‌کردند تا قانون تصویب شده در دوران اوباما را حفظ کند. اما به‌جای عقب نشینی ترامپ از تصمیمش، در نهایت آژانس حفاظت از محیط زیست و اداره ملی امنیت عبور و مرور جاده‌ای، میزان هزینه‌های لازم برای کنار گذاشتن این قانون به‌صورت کامل را مطرح کردند. در واقع، دولت ترامپ قصد دارد تا قانون را در سطح استانداردهای سال ۲۰۲۰ (مصرف سوخت ۳.۷ لیتر برای هر ۶۰ کیلومتر) نگه دارد و از رسیدن خودروسازان به هدف نهایی قانون دوران اوباما که میانگین مصرف برای سال ۲۰۲۵ را ۳.۷ لیتر برای هر ۸۰ کیلومتر عنوان کرده بود، جلوگیری کند.

بهانه ترامپ و دولتش این است که استانداردهای بالای زمان اوباما منجر به افزایش قیمت خودروها می‌شود و مشتریان را مجبور می‌کند که خودروهای فعلی خود را نگه دارند و یا خودروهای قدیمی‌تر بخرند. با توجه به اینکه خودروهای قدیمی‌تر نسبت به مدل‌های جدید مصرف سوخت بالاتر و امنیت کمتری دارند، دولت آمریکا قصد دارد به بهانه کاهش هزینه اضافی خرید خودروهای جدید و همچنین کاهش مرگ و میر و آسیب‌های ناشی از تصادف خودروهای قدیمی، از استانداردهای ۵ سال آخر قانون دولت اوباما چشم‌پوشی کند.

دونالد ترامپ درباره این موضوع توییتی ارسال کرده و گفته است که به «شرکت‌های خودروساز مناسب از نظر سیاسی» این امکان را می‌دهد که در ازای تاثیر بسیار اندک بر محیط زیست، میانگین قیمت خودروهای جدید را تا ۳ هزار دلار کاهش دهند. همچنین گفت که دولتش در تلاش است تا خودروهای جدید امن‌تری بسازد. اما به‌ نظر می‌رسد این اظهارات رئیس جمهور آمریکا طبق معمول احساسی باشد؛ زیرا در قوانین مصوب آژانس حفاظت از محیط زیست و درخواست‌‌های اداره ملی امنیت عبور و مرور جاده‌ای، به تولید خودروهای جدید امن‌تر اشاره‌ای نشده است. در اقدام عجیب دیگری، ترامپ از مدیران خودروسازی‌ها با عنوان «احمق» یاد کرد؛ البته او به‌ طور مستقیم به مدیران ۴ شرکت فورد، بی‌ام‌دبلیو، فولکس واگن و هوندا اشاره نکرد، اما با توجه به عصبانیت او از توافق با کالیفرنیا می‌توان فهمید که مقصودش کدام مدیران بوده‌اند.

آلودگی

همچنین او در توییت دیگری بیان کرد که ممکن است زمانی فرا برسد که طرح بازدارندگی دولت او دیگر به عنوان یک انتخاب مطرح نباشد (اجباری باشد) که البته این مورد انتقاد نیویورک تایمز را برانگیخت. در گزارش این نشریه اعلام شده است که ترامپ در تلاش است تا بازدارندگی علیه قانون زمان اوباما را تحمیل کند و روی جنگیدن درباره حق ایالت کالیفرنیا متمرکز است. بر اساس «قانون هوای پاک» در آمریکا، ایالت کالیفرنیا این حق را دارد که قوانین آب و هوایی خاص خود را وضع کند.

بسیاری از کارشناسان با محاسبات دولت ترامپ مخالف هستند و بعضی از آن‌ها این بحث را مطرح می‌کنند که هرگونه ثابت نگه داشتن قیمت خودروها، به وسیله افزایش قیمت سوخت در طول دوران عمر خودرو، بی‌اثر خواهد شد. طبق ارزیابی‌های آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، طرح بازدارندگی با استفاده از خودروهای قدیمی که مصرف سوخت بالاتری دارند، میلیون‌ها تن دی اکسید کربن وارد هوا می‌کند و مصرف نفت را به بیش از یک میلیون بشکه می‌رساند.

گروه وکلای غیر انتفائی سیِرا کلاب، در روز چهارشنبه و در واکنش به این موضوع، در بیانیه خود اعلام کرد:

استانداردهای خودروهای پاک موثرترین سیاستی هستند که برای مقابله با تغییرات اقلیمی داریم و بخش حمل و نقل بزرگترین منبع آلودگی کربن در کشور است که منجر به تغییرات اقلیمی می‌شود. فشار دولت ترامپ برای (استفاده از) وسایل نقلیه آلوده‌تر و پرمصرف‌تر، آلودگی کربن بیشتری در هوای ما ایجاد می‌کند.

انتظار می‌رود پیش از پایان سال ۲۰۱۹، آژانس حفاظت از محیط زیست و اداره ملی امنیت عبور و مرور جاده‌ای از نسخه نهایی طرح بازدارندگی دولت ترامپ رونمایی کنند، اما نیویورک تایمز گزارش می‌دهد که کارمندان این دو نهاد در تلاش‌ هستند تا آنالیز فنی و علمی منسجمی را جمع‌آوری کنند که برای تغییر قانون فعلی به نسخه نهایی دولت مورد نیاز است.

 

 

https://www.digikala.com/mag/%d8%af%d9%88%d9%86%d8%a7%d9%84%d8%af-%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%85%d9%be-%d9%86%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%d8%aa%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%d9%be%d8%a7%da%a9/

  • اسحاق رئوفی

پیامک زدن عقاب از ایران بودجه‌ی دانشمندان روس را تمام کرد!

اسحاق رئوفی | شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۸ ب.ظ

اگر یک دستگاه GPS به حیوانات وصل کنید اطلاعات زیادی در مورد خصوصیاتشان به دست می‌آورید. سالهاست دانشمندان از این روش برای تحقیق روی مهاجرت حیوانات استفاده می‌کنند؛ از جمله دانشمندان روسی که اخیرا با همین روش در حال ردگیری مسیر مهاجرت عقاب‌ها بودند. این دانشمندان تعدادی عقاب را به فرستنده‌ی GPS مجهز کرده بودند و محل دقیق آنها را با استفاده از پیامک دریافت می‌کردند. همه چیز خوب پیش می‌رفت تا این که تعدادی از عقاب‌ها تصمیم گرفتند به کشورهایی از جمله ایران وارد شوند که ارسال پیامک از آن‌ها هزینه‌ی سنگینی روی دست دانشمندان می‌گذاشت. در نتیجه، پیامک زدن عقاب از ایران پروژه‌ی این دانشمندان روسی را با مشکل مواجه کرد.

مهاجرت عقاب ها به ایران

برای مثال یکی از عقاب‌ها که «مین» (Min) نام دارد وارد حریم هوایی ایران شده است. پیامک زدن این عقاب از ایران در مدت پرواز خود تمام بودجه‌ای که دانشمندان روس برای ردگیری تمام عقاب‌ها در نظر گرفته بودند را به تنهایی مصرف کرده است! برای مقایسه باید بدانید که دریافت هر پیامک از قزاقستان برای دانشمندان روس تنها ۱۵ روبل یا ۲۷۰۰ تومان هزینه دارد، اما همین پیامک وقتی از ایران ارسال شود ۴۹ روبل هزینه در پی دارد، یعنی چیزی حدود ۹ هزار تومان!

این دانشمندان برای پرداخت بدهی خود به شرکت مخابرات یک وام بانکی دریافت کردند و برای تامین سرمایه مورد نیاز برای ادامه پروژه نیز یک کمپین جذب سرمایه جمعی به نام «سیم‌کارت عقاب‌ها را شارژ کن» در شبکه‌های اجتماعی راه انداختند تا با کمک مردم بتوانند تحقیقات خود را ادامه دهند.

خوشبختانه شرکت مخابراتی مگافون روسیه گفته است قصد دارد از بدهی تیم تحقیقاتی صرف نظر کند تا این دانشمندان قادر باشند با خیال راحت به پیگیری مسیر عقاب‌ها در سراسر جهان ادامه دهند.

در حال حاضر ۱۳ عقاب زیر نظر این دانشمندان هستند که ابتدا برای جفت‌گیری به سیبری و قزاقستان رفتند و پس از مدتی که به دلیل عدم آنتن‌دهی در دسترس نبودند، حالا در حال سپری کردن زمستان در جنوب آسیا و مناطق گرمسیر نزدیک خط استوا هستند.

 

منبع : دیجی 

  • اسحاق رئوفی

۹ راه برای این که کمتر به محیط زیست آسیب بزنیم!

اسحاق رئوفی | شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷ ب.ظ

این روزها خیلی از آلودگی محیط زیست و اقیانوس‌ها می‌شنویم و شاهد نمونه‌های زیادی از انواع این آلودگی هم در ایران بوده‌ایم. حتما خیلی از شما به این فکر افتاده‌اید که چطور می‌تونید به طبیعت بیشتر عشق بورزید و کمتر به آن آسیب برسانید، اما ممکن است هنوز ندانید که باید از کجا شروع کنید. اگر دوست دارید بدانید از کجا می‌توانید شروع کنید و چطور نقشی در جلوگیری از آلودگی محیط زیست داشته باشید، با این قسمت از برنامه فرمول همراه باشید.

  • اول از همه، هرجا که می‌روید ظرف غذا یا لیوان خودتان را با خودتان ببرید تا مجبور نشوید از ظرف یک بار مصرف و پلاستیکی استفاده کنید.
  • دوم، کرم ضدآفتاب یا لوازم بهداشتی آرایشی که داخل آن‌ها از اکسی‌بنزون، اکتیل متوکسی‌سینامات، هوموسالا، پلی پروپیلن و پلی استایرن استفاده شده است، نخرید. این مواد به شدت برای محیط زیست و پوست شما مضر هستند.

 

  • سوم، مسواک پلاستیکی خودتان را با مسواک بامبو تعویض کنید.
  • چهارم، برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست کیسه‌ی پارچه‌ای را جایگزین بزرگترین آلوده‌کننده‌ی محیط زیست و اقیانوس‌ها، یعنی کیسه‌ی پلاستیکی کنید و از فروشنده‌ها بخواهید خرید شما را در کیسه‌ی پلاستیکی قرار ندهند.
  • پنجم، از خرید آب معدنی یا هر نوشیدنی دیگری که در بطری پلاستیکی فروخته می‌شود، اجتناب کنید و در عوض از بطری، قمقمه یا فلاسک خودتان استفاده کنید.
  • ششم، به جای مواد تمیزکننده‌ی شیمیای قوی، مواد تمیزکننده‌ی Eco Friendly بخرید یا حتی خودتان در خانه با استفاده از سرکه مواد شوینده درست کنید.
  • هفتم، از آفت‌کش و سم‌های قوی استفاده نکنید، چون این مواد بعد از بارندگی وارد دریاها و اقیانوس‌ها می‌شوند.
  • هشتم، وقتی بیرون غذا می‌خورید از قاشق و چنگال پلاستیکی استفاده نکنید و یک قاشق چنگال سفری تاشو یا سفری همراه خود داشته باشید.
  • نهم، به هیچ عنوان از نی پلاستیکی استفاده نکنید! یک نی فلزی یا شیشه‌ای برای خودتان بخرید و همیشه در کیفتان قرار دهید.
  • اسحاق رئوفی